2011. október 21., péntek

Roland GP-8

Nos azt hiszem ez csak egy nagyon rövid teszt lesz, de talán megint csak a hangok kell hogy elmondják mennyire jó a cucc. 

Igazából ma már elég ritkán felbukkanó darab, én az Inita hangstúdióból vettem (köszönet Tiusnak), eredetileg gitárosoknak készült, de felépítése és rack formája miatt már eredetileg is stúdiókba szánt dolog volt. Nos ez mára még inkább így lett. Ez még a Roland azon korszakából volt, amikor a cég megoldásaiban és termékeiben abszolút úttörője és meghatározója volt az elektronikus zenének. Gyanítom hogy a GP-8-ban lévő torzítóknak is van némi-nemű köze a TB-ben használt torzítóhoz, mert annyira hasonló a karakterisztikája. Habár a gitáros sógorom – a DeViszontban játszik – nem volt annyira elragadtatva a nyersen bedugott gitár hangjától. Igaz felvételen meg tetszett neki. Szóval ez érdekes dolog.

Ekkor egy kissé el is ment nekem is tőle a kedvem, de most újra elővettem és rájöttem hogy a cucc jóval többet ér mint amiért meg lehet venni. A GP-8 a BOSS cég különálló főleg analóg pedáljait gyűjtötte össze: 

- Dynamic Filter (AW-3)
- Compressor (CS-3)
- Overdrive (OD-1) / Turbo Overdrive (OD-2)
- Distortion (DS-1)
- Phaser (PH-3) - Equalizer (GE-7)
- Digital Delay (DD-7) (12bit)
- Digital Chorus (CH-1) (12 bit)

A rack fedelén egy kis 80-as évekből megszokott folyamatábrán láthatjuk hogy mi hogyan kapcsolódik egymásba.

Az effekteket rangsorolva – használhatóság és hangminőség szerint – a következő sorrend alakult ki nálam:

Overdrive – sokoldalú szép hangú, no comment.

Distortion – kevés állítási lehetőség, de kellemes analóg hang, egyébként szintén no comment.

Phaser – kevés változat érhető el vele, de az nagyon korrekt analóg, kár hogy mono.

Dynamic Filter – a torzítókat lehet vele tovább bolondítgatni, analóg, de kevés állíthatóság. 

Compressor – ugyan analóg és nem így gyilkolja a fület, de kevés helyzetben használható, mert egyébként csak zajgyártó

Digital Chorus – a monoból tudunk némi sztereo teret csinálni, de már kevésbé ajánlott 

Digital Delay – egy egyszerű visszhang, én nem szoktam használni

Az egész ugye digit vezérlésű, egyszerűen átlátható kezelőfelülettel, midizhetőséggel van megáldva, amit azért valljuk be nem olyan rossz. Házistúdióba egyenesen cool. Persze az ember tud venni 40-50.000 Ft-ért teljesen új jó minőségű torzítót, ami csili-vili, de az csak egy darab, nem midizhető, nem elmenthető (milyen furcsa, a régi terméknek van ilyen előnye…), sokkal korlátozottabb hang jön ki belőle és még csak rackbe sem építhető.  

Ezen kívül a GP-8 digit és elektronikus vezérelhetősége még tovább megy, de ez inkább gitárosokat érdekel. Mivel gitáros EZT nem fogja megvenni (habár a digit vackok helyett jobban járna ezzel), ezért ezt nem is taglalom tovább.

Most pedig jöjjön pár hang. Számomra is meglepő volt, hogy elektronikus zenére mennyire alkalmas. Amire persze vigyázni kell, hogy ez analóg cucc, nagyon könnyen lehet zajgyárrá alakítani, ha nem megfelelő jelszinteket illetve megfelelő mértékű torzítás láncot használunk. Szóval csak mértékkel a dolgokkal, és úgy is drasztikus lesz a hang „roncsolása”. 

Egy unalmasabb Korg M3 alaphangból is egy darab effekt használatával meglepő változást el lehet érni. Olyan hangot, amely stílus teremtő volt a maga idejében, de ma is éppúgy progresszív amiatt hogy analóg.

Korg M3 dry bassline:

Acid drybass by electro-music-tests

Korg M3 + Roland GP8-8 (overdrive) bassline:


Acid bass by electro-music-tests

És így néz ki dobbal:

Acid Mix by electro-music-tests

Korg M3 + Roland GP-8 (distortion) + MFB-503

DistortionMIX by electro-music-tests

És végül mondjuk így nézne ki egy minimal-electro-acid zenében tekintettel az előző mintára :)

acidoLogical by draco draconis

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése